Selamat datang ke Izza's Beauty Health....KEDAI ONLINE kami menawarkan PRODUK KECANTIKAN dan KESIHATAN "CANTIK LUAR CANTIK DALAM, IDAMAN WANITA" iaitu JAMU RATU HATI yang sememangnya BERKUALITI dan mampu membantu mengatasi masalah anda...para wanita diluar sana yang mengalami masalah hormon tak stabil, haid, kesuburan, keintiman dan kebahagiaan rumahtangga sangat2 disyorkan mengambil JAMU RATU HATI dimana ramuannya 100% herba tradisional dan 100% selamat digunakan....in Shaa Allah rumahtangga bahagia bertambah harmoni.....selain itu kami juga menawarkan beberapa produk kecantikan lain seperti sabun bervitamin yang baik untuk kulit..whatsApp kami di 019-6521152 untuk sebarang tempahan dan pertanyaan....terima kasih kerana sudi melayari dan membeli dari kami...(^_^)

♥ Pantang ketika Haid & Penjagaan ketika Haid ♥

Ini ada sedikit info yang Izza kutip dari pembacaan blog-blog dan pengalaman sendiri tentang berpantang ketika haid. Kenapa orang dulu-dulu terutama nenek dan mak kita selalu sebut jangan mandi basah kepala ketika haid, jangan minum air batu, jangan minum minuman bergas...jangan itu jangan ini...sampai kita kadang2 pun naik rimas betul tak??

tapi sebenarnya apa yang dilarang buat ketika haid itu lah yang memberi kesan pada badan wanita terutama bahagian rahim yang merupakan nyawa dan anugerah yang tak ternilai bagi seseorang yang bergelar wanita....tanpa rahim, tidak sempurna wanita itu....


Gadis biasanya menganggap kedatangan haid sebagai suatu yang merimaskan. Sebenarnya kita patut bersyukur kerana itu menandakan kita seorang yang sihat. darah haid adalah darah kotor yang perlu keluar pada setiap bulan. Ada beberapa perkara yang perlu diberi perhatian ketika haid: 

1. Antara tanda kedatangan haid atau sesudahnya ialah ditumbuhi jerawat besar dimuka. Jangan diusik-usik atau dipicit jerawat tersebut apalagi dengan tangan yang kotor. Sapukan ubat jerawat bagi menghilangkan kesan parut.

 2. Sebaiknya mandi dengan air suam bagi memulihkan kelesuan.

 3. Elakkan membasuh rambut pada hari pertama kedatangan haid hingga hari keempat kedatangan haid. Ingat jadual bulanan haid. Sebaiknya basuh rambut sehari sebelum kedatangan haid. Jika terpaksa gunalah air suam. Cara ini dapat melancarkan perjalanan darah kotor disamping mengelakkan berlakunya keputihan. Kekerapan membasuh rambut pada hari pertama hingga keempat menyebabkan darah berhenti sebelum waktunya.

 4. Hindarkan minuman bergas dan berais. 

5. Kurangkan makan makanan yang berbau hanyir seperti ikan masin, udang dan sotong supaya darah tidak berbau hanyir. Pengambilan protein dari kekacang seperti air soya, tauhu atau tempe amat digalakkan.

 6. Untuk penyucian dalaman, minumlah jus kunyit yang dicampur air asam jawa dan sedikit gula melaka. Air kunyit menyembuhkan bengkak dan menghindarkan bau hanyir. Asam jawa melancarkan darah. Sukatannya, tumbuk seketul ibu kunyit sebesar ibu jari kaki sendiri. Perah dan ambil patinya. Campurkan dengan sedikit air asam jawa, air suam dan gula melaka (sesedap rasa). Minum sekali sehari.

 7. Cuci tuala wanita sampai bersih, bungkus dengan surat khabar lama untuk dibuang. Pakaian dalam yang kotor hendaklah segera dicuci, jangan dibiarkan berendam terlalu lama. Ia merupakan keaiban diri yang perlu dijaga. 

8. Sepanjang tempoh ini banyakkan berzikir supaya hati sentiasa tenang, badan cergas dan dijauhkan dari segala gangguan yang tidak diingini.
 Amalkan doa: Segala puji bagi Allah atas tiap-tiap kurnia dan nikmat dan aku meminta ampun kepada Allah daripada tiap-tiap doa

Kenapa kita perlu buat perkara-perkara diatas ketika haid???

Semasa haid, urat rahim kita tengah kembang..alasan mandi air sejuk adalah kerana urat akan menjadi bengkak dan lemah..jika mandi air sejuk atau minum minuman sejuk, akan membuatkan rahim lebih tenat...pantang semasa haid perlu sama macam pantang selepas bersalin...rahim kita maruah kita....rahim tempat bermulanya kasih sayang...tanpa rahim wanita tiada erti....

Kemudian, pemakanan herba.  Amalan pemakanan herba yang membantu melancarkan perjalanan darah dan melawaskan pembuangan air besar sangat2 digalakkan ketika ini. Perlu diingatkan, tempoh darah haid ialah 14 hari. So selagi darah keluar dalam tempoh itu dikira normal meskipun rata2 wanita keluar haid paling normal 7 hari kan.

Melancarkan darah ni bukan hari ke 3 haid darah mesti kering. Itu mengeringkan darah. Masa saya sekolah menengah dulu ada kawan saya minum coke utk cepat2 berhenti darah haid. Dan yang paling kesian, amalan ini diajar oleh ibu beliau sendiri.

Darah haid dan nifas yang keluar dari rahim wanita bukan keluar sebab nak menyusahkan kita. Ia adalah cara Allah memudahkan penyakit keluar dari tubuh badan kita. Haid itu dikira rahmat bagi yang mengerti menghargai erti sebuah kesihatan.

So kenapa nak haid cepat2 kering? Yang penting ialah haid lawas dan habis keluar dari rahim. Darah haid yang tidak habis keluar akan terpendam balik dalam rahim dan meracun sistem rahim. Itu yang akan menyebabkan masalah2 rahim seperti cyst, fibroid, senggugut dan ketidak suburan.

Amalan berpantang ketika haid ini terbukti mampu membantu mengatasi masalah ketidaklawasan haid, waktu haid yang tidak teratur, bau bangkai darah haid dan senggugut. Cubalah. Baru tau.




BERMINAT???JOM ORDER SEKARANG!!!!

HARGA HEBAT!!!

SEBOTOL 60 BIJI
RM 60

*POSTAGE RM7 SM / RM11 SS

 Luar Cantik Dalam Power!!!

KESAN TIP TOP!!!

100% ORIGINAL
SAYA IZZA LINA PENGASAS
IZZA BEAUTY HEALTH ADALAH OWNER PRODUK JAMU RATU HATI

BANDINGKAN HARGA KAMI !!

PENGHANTARAN :
Kami menggunakan POSLAJU..
Setiap item yang dihantar kepada pelanggan akan sampai dalam tempoh 1-3 HARI BEKERJA..
No rujukan item (Tracking Number) akan diberi selepas pengeposan dilakukan..

✎ sms/whatsapp 0196521152



3 comments:

  1. Terima kasih atas perkongsiannya 😊 sangat bermanfaat!

    ReplyDelete
  2. Boleh ke minum air kunyit ketika datang bulan ? Ada yang kata minum air kunyit waktu haid boleh buat cepay putus haid akan datang ?

    ReplyDelete