Selamat datang ke Izza's Beauty Health....KEDAI ONLINE kami menawarkan PRODUK KECANTIKAN dan KESIHATAN "CANTIK LUAR CANTIK DALAM, IDAMAN WANITA" iaitu JAMU RATU HATI yang sememangnya BERKUALITI dan mampu membantu mengatasi masalah anda...para wanita diluar sana yang mengalami masalah hormon tak stabil, haid, kesuburan, keintiman dan kebahagiaan rumahtangga sangat2 disyorkan mengambil JAMU RATU HATI dimana ramuannya 100% herba tradisional dan 100% selamat digunakan....in Shaa Allah rumahtangga bahagia bertambah harmoni.....selain itu kami juga menawarkan beberapa produk kecantikan lain seperti sabun bervitamin yang baik untuk kulit..whatsApp kami di 019-6521152 untuk sebarang tempahan dan pertanyaan....terima kasih kerana sudi melayari dan membeli dari kami...(^_^)

❤ KEDINGINAN @ KURANG NAFSU SELEPAS BERSALIN ❤

KEDINGINAN SELEPAS BERSALIN


Entry kali ini Izza nak cerita mengenai satu topik yang dianggap penting juga dalam rumahtangga....Topik ini agak sensitif....diharap pembaca2 blog Izza dapat membaca dengan minda terbuka dan memahami apa yang Izza sampaikan hanyalah untuk ilmu dan perkongsian semata2... 
Topik ini mengisahkan hubungan suami isteri, di mana ramai ibu2 muda yang baru lepas bersalin mengalami - KEDINGINAN SEKSUAL atau MATI PUTIK.

Pelik kan...tapi inilah hakikat yang berlaku pada sesetengah ibu2 muda yang baru lepas habis pantang....Wanita selepas bersalin mudah mengalami masalah mati putik.


Terdapat beberapa faktor kenapa isteri dingin seks terhadap suami. Antaranya ialah :

Masalah kesihatan fizikal dan psikologi. Masalah kesihatan fizikal ini mungkin disebabkan penat kerja, stress, pergaduhan suami isteri dan sebagainya. Keadaan ini juga menjadi punca penyebab yang besar juga kepada nafsu seksual yang rendah dan kurang bernafsu kepada suami.

Selain itu faktor psikologi seperti ingatan hitam atau sejarah lampau juga mempengaruhi tahap keinginan dan nafsu seksual isteri terhadap suami. 


Satu faktor punca penyebab besar kenapa isteri dingin seks ini ialah disebabkan kurangnya bekalan darah yang mencukupi ke kawasan ke.len.tit isteri apabila berhubungan atau melakukan hubungan seksual. Apabila kurangnya bekalan darah yang beroksigen ke kawasan ke.len.tit akan menjadikan rangsangan seksual suami berikan tidak sampai ke otak untuk memberi tindakbalas kenapa rangsangan seksual tadi. Ini penyebab kenapa isteri (wanita) kurang nafsu seksual, nafsu seks yang rendah dalam perhubungan.

Antara punca-punca lain isteri dingin seks : 

* Masalah emosi - kemurungan, keresahan (mengenai seks atau perkara lain), tekanan, kemarahan dan rasa bersalah semua boleh menjejaskan fungsi seksual wanita.

* Rangsangan yang tidak mencukupi - kurang pengetahuan mengenai rangsangan seksual dan tindak balas boleh menghalang wanita daripada mencapai satu pengalaman yang memuaskan.

* Beberapa gangguan pelvis boleh menyebabkan kesakitan dalam persetubuhan dan seterusnya mengurangkan kepuasan.

* Kekejangan yang menyakitkan otot yang mengelilingi pembukaan faraj yang menyebabkan pembukaan faraj `mengetatkan' dan hubungan yang menyakitkan. Kecederaan atau parut akibat pembedahan, penyalahgunaan atau melahirkan anak.

* Penyakit kelamin - Seperti ketuat di alat kelamin, sifilis adalah antara penyakit berjangkit yang disebarkan oleh hubungan seks. Ini menyebabkan perubahan dalam alat kelamin yang menjadikan seks tidak selesa ataupun sakit.

* Vaginitis - Bengkak dan kerengsaan tisu faraj yang disebabkan oleh jangkitan atau sebab lain boleh membuat persetubuhan tidak selesa atau sakit.

* Penyakit radang pada tulang punggung (pelvis) - Ini adalah jangkitan faraj yang bergerak ke dalam serviks, uterus dan ovari. Ia boleh sangat menyakitkan sendiri dan membuat persetubuhan amat menyakitkan.

* Keletihan

* Penyakit kronik seperti kencing manis, penyakit jantung, penyakit hati, penyakit buah pinggang

* Pengambilan ubat-ubatan - Ia boleh mengurangkan keinginan nafsu seks. Salah satu yang terkenal kumpulan ubat-ubatan yang mempunyai kesan ini terpilih serotonin reuptake perencat (SSRI) kumpulan ubat antikemurungan, ubat-ubatan kemoterapi tertentu, ubat-ubatan untuk tekanan darah tinggi.

* Lain-lain rawatan perubatan - rawatan seperti terapi radiasi untuk kanser jenis tertentu boleh mengurangkan pelinciran vagina.

* Sejarah penderaan - wanita yang mengalami penderaan seksual atau lain-lain mungkin mempunyai masalah untuk mempercayai pasangannya, timbul perasaan takut, rasa bersalah atau kebencian dengan pengalaman ngeri.

* Masalah peribadi - seperti tidak ada keharmonian dalam rumah tangga, tekanan akibat bebanan tugas di tempat kerja dan menjaga anak atau kesempitan wang.

* Tiada komunikasi dengan pasangan, tidak mesra dan tidak percaya.
dan.........
Trauma selepas bersalin juga antara punca ibu2 muda ini KEDINGINAN SEKSUAL...

Masa tetap berjalan..minggu berganti minggu, bulan berganti bulan, isteri masih belum boleh didampingi suami sehingga memakan tahun, maka dimana silapnya?

Saya ada terima mesej dari seorang hama Allah.Beliau bermasalah Tiada emosi seks( tidak bernafsu ketika bersama suami ).Hampir setahun beliau tidak "bersama"dengan suami. Apa yang membimbangkan beliau ialah risau takut suami cari yang lain. Beliau menceritakan sejak ada baby yang kuat meragam ni, beliau tidak sempat nak berfikir kearah itu. Si suami pula sering kali merajuk dek kerana beliau tidak melayannya. Walaupun suami memahami tetapi sejauh mana tahap kesabaran sang suami kan..
Seperti biasa saya yang suka menyiasat ni bertanya. Suami tak pandai merangsangkah?

Mereka jawab.
Suami dah buat semua dah.  SAYA YANG TAK MAMPU TERANGSANG.

Yang paling sedih, ada yang menyerah diri dalam keadaan berpura2.
Ada juga kes isteri yang tinggal jauh dengan suami, weekend husband atau suami bekerja di kapal dan hanya balik 2 bulan sekali, tetapi mereka sangat "bahagia" kalau suami tiada. Tak perlu berpura2 tidur keletihan. Tak perlu mencari alasan menolak. Tak perlu bersemuka dengan soalan "Apa yang tidak kena dengan abang? Abang tak hebatkah?"
Dan bila mereka bertanya mengapa saya jadi camtu?
Jawapan saya hanya satu.

HORMON

Kehidupan seharian wanita dipengaruhi hormon. Nak period hormon kacau. Wujud la perasaan asyik nak marah, cepat tersinggung, kuat makan dan sebagainya...Tgh hamil hormon menggila. Lepas bersalin hormon jadi tunggang langgang. Menyusu bayi memerlukan hormon. Even bersalin kita perlukan hormon sehingga wujudnya hormon tiruan utk menggalakkan proses bersalin (pitocin). Dan ketika bersama suami juga kita memerlukan hormon.
9bulan 10 hari hormon korang tunggang langgang. Bila berpantang makan vitamin semata2. Makan ubat rapat semata2. Makan jus semata2. Makan ubat hospital semata2.
Dimanakah ubat yang membantu mengimbangi kembali hormon kewanitaan kita?
So, bila dah habis 44 hari dalam pantang, mulalah episod pura2 lelapkan mata bila suami masuk bilik. Atau dok bg alasan period sampai 6 bulan tak berhenti.
Sedangkan dahulu masa baru kahwin, tak jumpa 3 hari gelisah macam tak cukup kasih sayang.
Tapi lepas 100 hari habis pantang pun, keadaan tetap sama. Tiada ransangan untuk memenuhi keperluan sang suami...
Isteri kedinginan seks. Suami yang baik akan bersabar..bersabar dan terus bersabar.
Suami yang kurang sabar akan mula makan luar....Maka bermulalah episod bermadu. Kalau sah tarafnya, alhamdulillah.

Hakikatnya sekarang....Banyak kes suami suka ganggu isteri orang...Alasan? Senang cover line.
Penzinaan.
Berleluasa.
Dalam.
Masyarakat.
Islam.

Nauzubillaiminzalik
Bermula dari isteri yang kedinginan.
Jangan cepat melenting wahai hawa.
Mengajuk cakap "lelaki semua sama. Asyik fikir nak main je."

Sebelum bercakap macam tu.

Fikir dan ingat akan sabda Rasulullah S.A.W 
“Apabila seorang suami mengajak isterinya ke tempat tidur (untuk jima’/bersetubuh) dan si isteri menolaknya [sehingga (membuat) suaminya murka], maka si isteri akan dilaknat oleh Malaikat hingga (waktu) Shubuh.”


Dalam riwayat lain (Muslim) disebutkan: “sehingga ia kembali”. Dan dalam riwayat lain (Ahmad dan Muslim) disebutkan: “sehingga suaminya ridha kepadanya”.

Ada sebab mengapa ketaatan buat suami setinggi ini diletakkan dalam Islam. Syurga isteri terletak dibawah tapak kaki suami...
44 hari sudah diberikan rehat buat anda. Suami bukan maksum. Mereka ada keperluan.
Jangan dipertikaikan sifat sang suami.
Pertikaikan pula ketidakupayaan kalian kerana culas dalam perihal berpantang.


Disuruh makan ubat; buang.
Disuruh berehat; berjoget2.
Disuruh bertuam; malas.
Disuruh berpantang; cakap macam orang kolot.


Bila sudah tidak berfungsi, marahkan suami.
Yang suami pula. Dah tau isteri ada masalah. Bawa2 pergi berubat. Bukan tambah dosa. Isteri kadang2 celaru. Dia pun sedih dengan diri dia yang tidak mampu membahagiakan anda. Jangan dibebankan dengan menambah seorang lagi.
Sekarang, anda nampak tak?
Betapa pentingnya seorang wanita menjaga kesihatan dalamannya...
Jangan culas bila disuruh makan jamu ketika berpantang...alasan pahit xboleh nak telan...xsuka bau jamu...takut anak panas....anak cirit birit.....dan berbagai lagi 1001 alasan...asalkan tak telan jamu..
Kesihatan wanita Islam mampu mengawal masalah sosial dalam masyarakat kita.

Wanita nak berjihad senang je......
Jihad anda tak perlu angkat senjata.
Cukup sekadar sihat.
Utk mendidik anak2 islam kita
Utk beribadat kepada Allah.
Utk mentaati suami.
Utk berbakti kepada umat Rasulullah.

Rawat Masalah anda dengan segera....demi kesejahteraan RUMAHTANGGA anda..!!


BERMINAT??

Whatsapp 0196521152

2 comments:

  1. Macam mana nak copy ni?nak bagi kawan baca.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh copy link ni tuan/ puan http://izzaslegacy.blogspot.my/2015/10/kedinginan-kurang-nafsu-selepas-bersalin.html

      Delete